Kérjük, egy megosztással támogassa honlapunkat!
OLVASÁSI IDŐ KB. 3 perc

A téli hónapok időjárásában a Vata (az öt elem közül levegőből és űrből tevődik össze, természeténél fogva könnyű, hideg és száraz) minősége dominál – csípős hideg, szél, szárazság. Ilyenkor sokan tapasztalják magunkon a Vata egyensúlytalanságát – hideg kezek, lábak, bőrszárazság, repedezettség az ajkakon, energiahiány, székrekedés, puffadás. álmatlanság, hangulati változások, negatív érzelmek.

Amikor fázunk, lassul a keringésünk, ami a belső szervek munkájának hatékonyságát is csökkenti. Ez további hideg érzetet eredményez a testünkben és kedvezőtlenül hat az izmok, ízületek állapotára. A téli időszakban nem véletlenül sokkal több pl. a derékfájás, térdfájás.

Ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan éljünk, fontos figyelembe vennünk a természet változását és alkalmazkodni a külső környezeti hatásokhoz. Célszerű a jógagyakorlatokat, életmódot, táplálkozást is a téli időszaknak megfelelően alakítani.

Jógagyakorlás

Télen gyakoroljunk olyan jóga pózokat, amik segítenek a testből elűzni a hideget, serkentik a keringést, javítják az emésztést és kedvezően hatnak a légzőszervekre is – mivel a téli időszakban leginkább a légzőszervi megbetegedések jellemzőek. A hátrahajlító jógapózok, a dinamikus gyakorlás, az álló jógapózok, valamint amikor a kezünket a fejünk fölé emeljük, hőt termelnek, segítik beindítani testünkben az energiaáramlást.

A jógagyakorlás előtt mindig alapos bemelegítéssel készítsük elő az izmokat, ízületeket. Amennyiben reggel, nem túl meleg szobában gyakorlunk, kiemelten figyeljünk erre. Az előkészítő gyakorlatok előmelegítik a testet, felkészítik az izmokat, ízületeket a jógagyakorlásra és könnyebben fog menni a mozgás.

Néhány jógapóz, ami segít melegen tartani a tested a téli időszakban

  • Napüdvözlet (Surya Namaskara) – serkenti a keringést, hőt termel, átmozgatja az egész testet, energetizál.
  • Pálmafapóz (Talászana) – hőt termel, energetizál.
  • Faállás (Vriksászana) – hőt termel, javítja a keringést, erősíti a lábakat, stabilizáló izmokat.
  • Kobrapóz (Budzsanászana) – melegítő hatású, serkenti az emésztést és nyitja a mellkast, ezáltal a légzőszervek egészségét fokozza, javítja a testtartást.
  • Sáskapóz (Salabászana) – melegítő hatású, serkenti az emésztést és nyitja a mellkast, ezáltal a légzőszervek egészségét fokozza, erősíti az alsó háti szakaszt.
  • Íjállás (Dhanurászana) – melegítő hatású, serkenti az emésztést és nyitja a mellkast, ezáltal a légzőszervek egészségét fokozza.
  • Félhold állás (Ardha csandrászana) – hőt termel, javítja a keringést, segíti a légzőszervek munkáját.
  • Háromszög állás (Trikonásza na) – hőt termel, erősíti a testet, lábakat, stabilizáló izmokat, serkenti a tüdő munkáját, javítja az emésztést.

Táplálkozás

Kerüljük el a Vata-t provokáló ételeket pl. hideg ételek, italok, nyers zöldségek, saláták, száraz ételek. Fogyasszunk meleg, jó minőségű étkeket, melyek friss, lehetőleg bio alapanyagokból készülnek.

Kerüljük az állott, többször melegített ételeket, konzerveket, tartósított élelmiszereket. Részesítsük előnyben a szattvikus táplálékokat. Szattvikus ételek, amelyek könnyűek, könnyen emészthetőek, könnyűvé tesznek (tipikusan a gyógynövények, magvak, gyümölcsök, gabonák, gyökerek).

Együnk sok levest, gabona ételt (rizs, köles, quinoa, hajdina, kukorica), jó minőségű zsírokat (pl. olíva, ghee), olajos magvakat (mandula, dió, tökmag, szezámmag). Fogyasszunk a szezonalitásnak megfelelő zöldségeket (cékla, répa, brokkoli).

Használjunk melegítő és emésztést serkentő fűszereket (fahéj, gyömbér, fekete bors, kardamom, édeskömény, kurkuma).

Igyunk sok meleg folyadékot (forralt vizet, fűszeres és gyógyteákat (kiváló melegítő pl. a gyömbér tea).

Kerüljük az alkoholt, kávét, cigarettát, és a nagyon csípős ételeket, mert ezek a Vata-t kibillentik az egyensúlyából.

Együnk rendszeresen a nap során, ne hagyjuk ki a reggelit sem.

Reggelire ideálisak a kása félék (zabkása).

Életmód

Télen a természet is visszahúzódik, tegyük ezt mi is, forduljunk kicsit befelé.

Kerüljük a túlpörgést, a megerőltető tevékenységeket. Hagyjunk időt szervezetünknek a pihenésre, feltöltődésre.

Próbáljunk rendszerességet vinni az életünkbe. Feküdjünk le korán, aludjunk eleget, töltsünk több időt pihenéssel, meditáljunk, relaxáljunk rendszeresen. Jótékonyan hat ilyenkor az olajos masszázs. Nem csak ápolja a bőrt, serkenti a keringést, hőt termel, de hozzájárul a lerakódott salakanyagok eltávolításához is.

Kiegyensúlyozott téli hónapokat kívánok!

Vitai Katalin
MJSZE által minősített jógaoktató
www.eljharmoniaban.hu
http://eljharmoniaban.blogspot.com/

A cikk az Életigenlők magazin 2019. téli-ünnepi számában jelent meg.

eletigenlok.hu

Similar Posts